Moje experimenty s HDR

Tak ani já jsem nakonec neodolal kouzlu fotografií vylepšených HDR efektem (ti, co by náhodou nevěděli, oč jde, mohou najít vysvětlení např. zde) a vyzkoušel si, co tato technika dovede. Pro generování obrázků jsem zvolil v současné době zřejmě nejpopulárnější software pro vytváření HDR fotografií - program Photomatix (pěkně zpracovaný návod krok za krokem např. zde). Jako vstup jsem programu předhodil vybrané snímky z letošní dovolené, přičemž ke každému z nich, jsem dodal další dvojici fotografií: jednu podexponovanou, druhou naopak přeexponovanou. Tyto doplňkové snímky lze získat buď společně s pořízením základní fotografie (pomocí sériového snímání; foťák to musí podporovat) nebo dodatečně v grafickém editoru vhodným nastavením úrovní (levels) v histogramu (můj případ). Výsledek si můžete prohlédnou níže. O tom, zda takovéto fotografie mají blíže k umění či naopak ke kýči, ať už si každý udělá obrázek sám. Dle mého názoru i zde, tak jako většinou, platí zlaté pravidlo, že méně může paradoxně znamenat více.

HDR foto 1 HDR foto 2
HDR foto 3 HDR foto 4
HDR foto 5 HDR foto 6
HDR foto 7 HDR foto 8
HDR foto 9 HDR foto 10

Související



Podělte se o tento článek s ostatními… Sdílet

Komentáře

avatar

[1] ERT

clock  13. 08. 2008, 07:48

suprový fotky!!

mohli by tak vypadat všichni,kdyby výrobci konečně udělali čipy s lepší rozsahem


Pavel

[2] Pavel

clock  13. 08. 2008, 08:13

Reakce na [1] > Díky. Kdyby takový obrázky lezly z foťáku automaticky, tak by si člověk vůbec neužil to vzrušení, který zažívá při tvorbě HDR fotky. Občas se to povede, občas ne…


avatar

[3] Radek Hulán

clock  13. 08. 2008, 13:09

„mohli by tak vypadat všichni“ – uvedené fotky jsou bezesporu pěkné, ale k realitě mají daleko. Takto přesycené barvy prostě působí kýčovitě, byť zajímavě.

Ono ale záleží, jaký má kdo monitor. Na mém luxusním 30" S-IPS vypadají tyto fotky přesyceně, ale na levném „vyblitém“ TN panelu s ditheringem (6bit) budou méně ostré, méně syté a tím i paradoxně .. reálnější

Cílem většiny výrobců lepších fotoaparátů není dělat fotky „pěknější“ (rozuměj: záměrně zvýšená saturace a přepalování levných kompaktů), ale reálné. A to se jim daří.


Pavel

[4] Pavel

clock  13. 08. 2008, 14:00

Reakce na [3] > Jistě, jak říkám, HDR fotky balancují tak trochu na hranici kýče. A to, že jsou momentálně v kurzu, nijak nesnižuje význam klasické nebo třeba černobílé fotografie. Každý styl má něco do sebe.


avatar

[5] Martin

clock  13. 08. 2008, 22:51

Pěkné fotky. Obecně HDR fotky oproti originálu dostávají úplně jiný rozměr. Neříkám že ani horší ani lepší, ale každopádně se na ně dobře kouká.
Jinak je poznat že to je foceno v Barceloně. Není to městečko s pláží náhodou Loret de Maar a ty loďky z Blanes?


Pavel

[6] Pavel

clock  14. 08. 2008, 07:44

Reakce na [5] > Je to tak, opravdu je to foceno v Lloret de Mar a v Barceloně.


avatar

[7] Romis

clock  14. 09. 2008, 21:46

Zdá se mi to nebo je na těch fotkách docela dost viditelný barevný šum??Mohu se zeptat jakým foťákem je to focené?


Pavel

[8] Pavel

clock  15. 09. 2008, 09:54

Reakce na [7] > Ano, šum je tam poměrně velký, což je dáno jednak tím, že podkladem pro výsledný HDR snímek je pouze jedna fotografie, jednak je to foceno na obyčejný kompakt Canon A520.


avatar

[9] Tomáš Hruš

clock  08. 10. 2008, 21:39

Pokud tomu dobře rozumím, vzal jste jednu fotografii, v nějakém editoru jste z ní udělal tři různé tím, že u dvou jste upravil histogram -posunul ho u jedné doleva a u druhé doprava.
Pak jste vzal tu původní a dvě nové a dal je v dalším softu zase dohromady.
Nebylo by jednodušší udělat výslednou úpravu rovnou? Vždyť na vstupu do programu pro tvorbu HDR nemáte (ve vašem případě) nic víc, než stále jen tu informaci, která byla na začátku v té jedné původní fotografii. Nic nového (pominu-li eventuální artefakty dané kompresí) se v datech neobjeví.
Nestačilo by vzít tu původní fotografii a trochu si s ní pohrát v nějakém editoru abyste dostal stejný výsledek? Já si myslím, že ano. Snad se ale mýlím a opravíte mě.


Pavel

[10] Pavel

clock  09. 10. 2008, 08:12

Reakce na [9] > Vstupem do programu pro tvorbu HDR (dejme tomu Photomatix nebo Zoner Photo Studio 10) musí být minimálně 3 snímky. Máte pravdu, že by se je Phomatix z té mé jedné fotky mohl vygenerovat rovnou, ale bohužel to neumí.
I tak to ale považuju za jednoduší postup, než si s fotkou „trochu pohrát v nějakém editoru“. Schválně to vyzkoušejte a uvidíme, zda dosáhnete stejného výsledku. Docela by mě to zajímalo…


avatar

[11] Tomáš Hruš

clock  10. 10. 2008, 10:36

Reakce na [10] > Upřímně řečeno, nejsem si jist, jestli bych chtěl dělat zrovna takové fotky, jaké tady ukazujete. Navíc HDR je určeno k tomu, abych dokázal nějak kompenzovat nedostatečný dynamický rozsah snímače fotoaparátu. Že se těmi programy dá dělat i něco jiného je sice hezké, ale nijak to nezvyšuje dynamický rozsah, který na monitoru pak vidíte bez přepalů a černých ploch. Vaše postupy taky nijak nekompeznují nedostatečný dynamický rozsah, podle mě jen prostě používají ten sw na něco jiného, než k čemu je určený. Tím se jistě dá docílit více či méně zajímavých výsledků, ale s HD (High Dynamic) to nemá nic společného.

A abych si to vyzkoušel? Dělal jsem už v době, kdy o HDR nikdo nemluvil a ani já jsem netušil, že se tomu tak někdy bude říkat a bude to móda. prostě mi to připadalo jako přirozený způsob kompenzace malé dynamiky snímače. „Pohrál“ jsem si se dvěma (či více) fotkami s různou expozicí a pak je montoval dohromady. A dělalo se to ostatně už v časech temných komor, jen to dalo o dost víc práce.


Pavel

[12] Pavel

clock  10. 10. 2008, 11:03

Reakce na [11] > Myslím si, že málokdo dnes používá Photomatix k tomu, pro co byl původně určen. HDR je v současné době spíše chápáno jako označení pro určitou kategorii fotografie, než „pouhý“ postup pro úpravu dynamického rozsahu.

Tím vám samozřejmě nechci upřít váš výklad tohoto termínu, nakládejte si s HDR fotografií jak je vám libo…


avatar

[13] pleva

clock  09. 07. 2009, 10:53

Zase to není HDR. Úprava Vivid a další posuny barev včetně sytosti se dají udělat i v Lightroomu…

Tohle jsou upravené a přebuzené barvy, ale ne HDR. FOtky mají navíc často závoj.
S polarizákem mi z foťáku lezou barevnější a rovnou z RAWu.


avatar

[14] Jarda

clock  12. 10. 2009, 16:09

Zcela určitě souhlasím s tím co je napsáno na konci článku – méně je více. Oceňuju jakých detailů lze s trochou citu pomocí HDR dosáhnout. Nicméně opravdu se to nesmí přehnat aby výsledek nebyl tak příšerně překontrastovaný že vypadá jako koláž např. jako v případě toho děla, nebo člunu…



Přidat komentář

  • Pole označená hvězdičkou jsou povinná.
  • Můžete použít Texy! syntaxi. HTML tagy nejsou povolené!
    Příklad syntaxe: **tučně**, *kurzíva*, `kód programu`.
  • Odkazy začínající http(s)://, ftp:// a mailto: se zformátují automaticky.
  • Na jiné komentáře se můžete odkazovat např. zápisem [1].
  • Máte-li k e-mailové adrese nahraného Gravatara, bude zobrazen u Vašeho komentáře.
  • Upozorňuji, že komentáře, které se netýkají tématu článku, jsou vulgární nebo urážlivé, mohou být smazány.
Upozornění: Komentář musí být před publikováním schválen!
: *
: *

: *

:



Navigace: Začátek článku Nahoru | Začátek komentářů Nahoru

© Pavel Jaroš [Sektor PJ] · Nahoru Nahoru