Proč uživatelé nepoužívají Operu?

Opera

Raději předem upozorňuji, že cílem tohoto článku není odstartovat další z četných polemik o tom, který prohlížeč je lepší (je přece nad slunce jasnější, že je to Opera!). Navíc od toho tu jsou jiní (s více eR a Há v iniciálách ).

Přiznám se, že moc nerozumím argumentům jako je tento:

"Opera je sice rychlejší než kterýkoliv jiný prohlížeč a má více propracovaných funkcí v základní instalaci, ale já se spokojím s Firefoxem…"

Proboha proč? Vždyť jsou oba prohlížeče zadarmo, tak nechápu, jak se může někdo rozhodnout pro ten s jednoznačně horšími parametry.

Také jsem zaslechl argument, že Opera je pro běžného uživatele moc komplikovaná. Podle mě další nesmysl. Ovládání všech hlavních prohlížečů je téměř totožné, protože kopíruje jeden od druhého (je nakonec jedno kdo od koho). Pouze Microsoft se rozhodl jít se svým prohlížečem (a stejně tak i s MS Office) tak trochu proti proudu a zvolil uživatelské rozhraní na první pohled odlišné, takže zpočátku nevíte, kde vám hlava stojí. Ale po tom, co si zvyknete používat místo hlavní nabídky tlačítka na nástrojové liště (u Officů se tomu tuším říká hezky česky ribbon) však brzy zjistíte, že je to pořád ta samá ohraná písnička.

Naopak Firefox je podle mě komplikovanější v tom, že pokud chcete nějaký ten komfort navíc, musíte ho rozšířit pomocí spousty pluginů. A kolik z běžných uživatelů si instaluje něco navíc? Nevím, nemám k dispozici žádné statistiky, ale řekl bych, že je to pouze mizivé procento. Pluginy navíc často přestávají fungovat po přechodu na vyšší verzi a vůbec je tu spousta problému s kompatibilitou. To chudáka uživatele dostatečně znechutí a raději příště už nic navíc neinstaluje.

Naproti tomu uživatel Opery si může nadstandardní funkce vychutnat již v základu, takže je používá automaticky a po nějaké době zcela intuitivně. Uvedu jeden příklad za všechny: Zhruba před čtyřmi lety, když jsem začínal s Operou, jsem jednou při pohybu myší omylem zmáčknul pravé tlačítko. Následkem toho jsem začal používat mouse gestures, aniž bych pořádně tušil, o co se jedná. Jednou jsem máchnul myší a už jsem nikdy nechtěl ovládat prohlížeč jinak. Kdybych byl tenkrát uživatelem Firefoxu, tak dodnes nevím k čemu gesta myší jsou.

A tak to máte se vším. Uživatel neví, co chce, dokud si to sám nevyzkouší (moc dobře vím, o čem mluvím - jsem profesí programátor). Proto vám radím, dejte šanci Opeře, ona se vám za to odvděčí měrou více než vrchovatou!


Podělte se o tento článek s ostatními… Sdílet

Komentáře

avatar

[1] Leslie

clock  08. 09. 2007, 10:58

No opera by byla pro me defaultnim prohlizecem kdyby neukladala obrazky tak spatne


avatar

[2] Lokutus

clock  08. 09. 2007, 11:13

Tak jsem se nějak nedozvěděl, proč vlastně lidé (uživatelé je v tomto kontextu hloupé slovo - asi jako uživatel mikrovlnky) nepoužívají Operu, nýbrž proč by MĚLI používat Operu.

Ovšem zato mě pobavila hláška: „Pouze Microsoft se rozhodl jít se svým prohlížečem proti proudu…“


Pavel

[3] Pavel

clock  08. 09. 2007, 11:14

Reakce na [1] > Teď dost dobře nechápu, o jakém špatném ukládání obrázků je řeč. Můžeš to trošku upřesnit? Já jsem naopak nedávno objevil jednu výbornou vlastnost týkající se obrázků: Pokud dáš zobrazit vlastnosti obrázku a jedná-li se o fotografii s EXIF daty, pak se tyto informace zobrazí v okně vlastností obrázku také.


Pavel

[4] Pavel

clock  08. 09. 2007, 11:37

Reakce na [2] > Uživatel je terminus technicus, který vyjadřuje vše. Pracuji na IT v jedné velké firmě, kde má slovo uživatel pravda trochu pejorativní zabarvení, ale o to je výstižnější . Nechápu, co je na té větě tak vtipného, myslel jsem to v kontextu ovládání a tam to podle mě platí. Netvrdím, že je to převratná novinka.

avatar

[5] Lokutus

clock  08. 09. 2007, 12:05

Prohlížeč je dnes takovou samozřejmostí, že označovat člověka, který brousí internet uživatelem prohlížeče je jako označovat ho uživatelem mikrovlnky, nebo uživatelem ledničky, či hifi věže.

A vtipné na té větě bylo to „proti proudu“, vzhledem k faktu, že to byl doposud vždy microsoft, který ten „proud“ vytvářel a ostatní jím navržené zvyklosti jen přebírali.


Pavel

[6] Pavel

clock  08. 09. 2007, 14:26

Reakce na [5] > Tak se hned tak nečerti, máme prostě na věc každý trochu jiný názor.
Nicméně si myslím, že jsme si s tím uživatelem stejně tak docela nerozuměli. Podívej se někdy na britský sitcom IT Crowd a pochopíš, o čem mluvím.
Souhlasím s tím, že Microsoft je softwarový lídr, který dovede masivně prosazovat svoje inovace (tedy ne vždy svoje a ne vždy inovace ). Chtěl jsem však pouze říct to, že IE7 vypadá už na první pohled jinak než ostatní prohlížeče, ale ve finále se ovládá dost podobně.
Za daleko převratnější považuji uživatelské rozhraní nových MS Office 2007 a je mi vcelku jedno co si o tom myslí většina tzv. hárdkór jůzrů. Podle mě je jenom otázkou času, než toto rozhraní okopírují i ostatní kancelářské balíky.


avatar

[7] valad

clock  08. 09. 2007, 16:23

Súhlasím.., Opera je citeÄľne rýchlejšia ako iné prehliadače a jej ovládanie a funkčnosť mi vyhovuje, dá sa povedať, že na 100%.
Ale je dobre že ju nepoužíva každý, lebo takto tu funguje konkurencia a programátori majú hnaciu silu ktorá ich motivuje Operu stále vylepšovať.


Pavel

[8] Pavel

clock  08. 09. 2007, 18:21

Reakce na [7] > No já si spíš myslím, že by si programátoři Opery zasloužili trochu víc uznání za tu skvělou práci, kterou na Opeře odvádí. Navíc zcela zadarmo. Proto je podporuji alespoň prostřednictvím tohoto článku. Pokud si ho někdo přečte, vyzkouší Operu a začne ji používat, tak budu rád. Pokud ne, taky dobře. Každý se musí sám rozhodnout pro to, co mu nejlépe vyhovuje.


avatar

[9] daysleeper

clock  08. 09. 2007, 19:17

Opera je bohužel až druhý alternativní prohlížeč, takže asi ten, který investoval energii do Firefoxu, bude nerad zase měnit. Opera také nesplňuje statusový symbol zvaný open source, takže možná ani nejde tolik o parametry a jiné rozumové důvody, proč lidé používají FF.
Já jsem si nainstaloval Operu asi před měsícem a byl jsem velmi příjemně překvapen. Je rychlá a „nabitá“. Taky mi fungovala na W95, což jiné prohlížeče neumějí. Ale když já mám tak rád NoScript a už si udělal pár krásných scriptů na Greasemonkey ve FF…


avatar

[10] daysleeper

clock  08. 09. 2007, 19:24

Reakce na [2] > Jo, a taky nemám rád, když obsah článku neodpovídá nadpisu, sorry. O důvodech nepoužívání jsme se nedozvěděli opravdu nic.


avatar

[11] Evča

clock  09. 09. 2007, 08:44

Napsals „tak nechápu, jak se může někdo rozhodnout pro ten s jednoznačně horšími parametry“, to je sice hezký, ale myslíš, že všichni co mají už déle nainstalován FF budou teď hromadně přecházet na Operu?


Pavel

[12] Pavel

clock  09. 09. 2007, 10:37

Reakce na [9] > Myslím, že to, jestli software open source je nebo není, se poněkud přeceňuje. Komu z běžných uživatelů IE vadí, že to není open source? Ani nevědí co to znamená.
NoScript neznám, nepoužívám FF. Samozřejmě chápu, že zvyk je železná košile, ale s racionalitou obvykle nemá nic společného.
No asi jsem měl spíš udělat za titulkem otazník (Proč uživatelé nepoužívají Operu?). Nic by to však nezměnilo na faktu, že bohužel nejsem schopen na tuto otázku nijak rozumně odpovědět a pouze udiveně krčím rameny…

Reakce na [11] > To si sice, Evčo, nemyslím, ale každopádně budu rád za každého nového uživatele, který si po přečtení tohoto článku Operu nainstaluje.


avatar

[13] daysleeper

clock  09. 09. 2007, 10:57

Reakce na [12] > No to je právě ono, že podle mě jsou důvody nepoužívání Opery Iracionální, tedy nerozumové. Tzn., že 1. Zvyk je železná košile. 2. Opera je mnohem méně známá než FF, je to až „druhý alternativní prohlížeč“. 3. Status „Open source“ je důležitý pro určitou skupinu uživatelů, proto to píšu až „zatřetí“. Ale pro ty, co hledají alternativy (a těch taky moc není) důležitý je. Proč, to je na dlouhou debatu netýkající se Opery.
Pro „netechnické typy“ bych ale Operu určitě doporučil jako první volbu pro její rychlost a jednoduchost „obsluhy“.


avatar

[14] Evča

clock  09. 09. 2007, 11:59

Reakce na [12] > Díky za ohodnocení mého blogu, redakční systém je RS2 a odkaz je u mne na hlavní stránce dole. Jinak k souboji browserů, já jsem zastáncem vytuněného FF (viz můj článek na blogu), ale při úpravách designu a CSS, pouštím stejně všechny tři hlavní browsery pro kontrolu chyb, takže Operu znám celkem dobře..


avatar

[15] Jakub

clock  09. 09. 2007, 12:18

„Opera je sice rychlejší než kterýkoliv jiný prohlížeč a má více propracovaných funkcí v základní instalaci, ale já se spokojím s Firefoxem…“

Ano v základní instalaci možná má opera funkce navíc (torrent klienta a podobné nesmysly ), ale pomocí několika rozšíření se z Firefoxu stane jedinečný nástroj pro webdevelopera.


avatar

[16] Jakub

clock  09. 09. 2007, 12:34

…Pluginy navíc často přestávají fungovat po přechodu na vyšší verzi a vůbec je tu spousta problému s kompatibilitou…

Firefox používám tuším od verze 0.6 (tehdy se jmenoval jinak). Od verze 1.5 jsem nezaznamenal žádné velké konflikty v rozšířeních (a to jich používám opravdu hodně).

Problém s nekompatibilitou nových verzí se většinou vyřeší už ve stádiu RC verzí (běžným uživatelům pomůže automatická aktualizace rozšíření).

RH: tvrdí, že opravdoví profesionálové používají jen Operu (a já se ptám jestli to nejsou spíš masochysti, když se spokojí s polovinu funkcí co MĹ®J Firefox a zavřou si cestu k nejedné 2.0 aplikaci).

BTW v titulky měl být asi otazník.


Pavel

[17] Pavel

clock  09. 09. 2007, 13:09

Reakce na [15] > No nevím, Jakube, v celém článku ani jednou nepadlo slovo webdeveloper (či jemu podobné). Mluvím o běžných uživatelích, prostě jůzrech . Ani já sám se za žádného webdevelopera nepovažuji, jsem jenom obyčejný uživatel, který chce od svého browseru trochu komfortu navíc s vynaložením co nejmenší námahy. A v tomto ohledu mi jako jednoznačný vítěz vychází Opera.
Reakce na [16] > Ano, s tím otazníkem souhlasím (viz Reakce na [12] >).


avatar

[18] Michal

clock  09. 09. 2007, 13:41

Opera je mnohem lepsi nez firefox. Me se opera libi vic


avatar

[19] Mišáček

clock  09. 09. 2007, 13:55

A mně nikdo nepíše:o(


avatar

[20] Danek

clock  09. 09. 2007, 15:33

Covece Pavle, co jedna nevinna diskuze muze vyvolat vid pobavil si me ale..muj nazor znas. Asi bych mel taky napsat podobny clanek v kterem bych „vynesl FF do vysin“ a hlavne si (jako ty) zvysil pagerank Co clovek neudela pro navstevnost.

Podle toho jak ten clanek ctu si FF pouzival jen okrajove a hodnoceni by jsi mel prenechat nekomu jinemu - si predsi jen bezny uzivatel. Souhlasim s nazorem Evči protoze pokud vytvaris stranku, musis ji testovat ve vice prohlizecich tzn. musis mit nainstalovany vsechny viz http://www.dar­kstone.digita… a tim padem je vsechny alespon trosku znas a muzes si udelat lepsi obrazek… Jednosmerne tvrdit co je a neni uzivatelsky prijemnejsi je v tomhle pripade holy nesmysl. Kazdemu vyhovuje neco jineho.


Pavel

[21] Pavel

clock  09. 09. 2007, 19:42

Reakce na [20] > Jj, píchnul jsem do vosího hnízda, Danku, což je ostatně zcela v souladu s podtitulem mého blogu Jenom sympaťáci umírají mladí….
Budu se těšit na ten tvůj článek o FF, třeba ti taky pomůže zvýšit návštěvnost…
Ať se dílo daří!


avatar

[22] Franklin

clock  09. 09. 2007, 22:44

Proč nepoužívám Operu? Protože si nepamatuje texty zadané do formulářových polí. IE i Firefox to zvládají bez problémů už mnoho let. Tuhle skvělou funkci využívám v podstatě denně: při posílání SMS si v historii najdu číslo a nemusím ho psát znovu. Při hledání v jízdních řádech krásně vidím dříve zadané zastávky. V Googlu používám dříve položené dotazy…


avatar

[23] sweepz

clock  09. 09. 2007, 23:38

Proc lidi pouzivaji ICQ x.x a ne trilliana/miran­du/qip..
Proc lidi pouzivaji vubec jeste protokol icq x a ne jabber/aim..
Proc lidi pouzivaji windows a ne linux
Proc lidi pouzivaji winamp a ne foobar
Proc lidi pouzivaji windows pruzkumnika a ne total comander
Proc lidi pouzivaji MS office a ne OO
Proc lidi pouzivaji IE a ne ff
Proc lidi pouzivaji ff a ne operu..
No ja nevim, ze by jim to asi tak vyhovovalo ? Protoze se jim nechce do niceho noveho co by obnaselo mozna rizika nutnosti se ucit neco noveho, jinak .. asi je to pro ne v unosne mire. Neznalost, lenivost, nezajem.. kdo vi co k tomu koho vede. Ale je tu par aspektu, ktere jsou pozitivni.. vytvari to prirozene ucelene komunity, konkurenci a tim prinasi moznosti. My muzeme informovat, ukazovat tyto moznosti.. ale to ze ma nekdo jine pozadavky nez ja a ze mu na ne plne vyhovuje nejaky balastny kus sw, to neznamena, ze je hloupy, pohodlny nebo tvrdohlavy.. proste ma k tomu sve duvody a nikdo by ho za to nemel shazovat. Zkusit zacit respektovat volbu ostatni by jiste neuskodilo.


Pavel

[24] Pavel

clock  10. 09. 2007, 07:47

Reakce na [22] > Na doplňování formulářových polí má Opera nástroj, který se jmenuje Opera wand (http://www.zim­mi.cz/clanky/…).
Reakce na [23] > Ano, to je vcelku výstižné, souhlasím. Jenom nechápu, kde koho schazuji nebo jinak ponižuji. Vycházím pouze z dlouhodobých zkušeností, které jsem nabyl při spolupráci s uživateli svých programů.
Uzavírám diskuzi.



Přidat komentář

Upozornění: Komentář musí být před publikováním schválen!
Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře.
  • Pole označená hvězdičkou jsou povinná.
  • Můžete použít Texy! syntaxi. HTML tagy nejsou povolené!
    Příklad syntaxe: **tučně**, *kurzíva*.
  • Odkazy začínající http(s)://, ftp:// a mailto: se zformátují automaticky.
  • Na jiné komentáře se můžete odkazovat např. zápisem [1].
  • Gravatar připojený k Vaší e-mailové bude zobrazen u komentáře.
  • Upozorňuji, že komentáře, které se netýkají tématu článku, jsou vulgární nebo urážlivé, mohou být smazány.

Začátek článku Nahoru | Začátek komentářů Nahoru

© Pavel Jaroš [Sektor PJ] · Nahoru Nahoru